9 vragen over allergie voor katten (2)

3 Hoe kom je er mee in aanraking?

Het is een misverstand dat, als je allergisch bent voor katten, je allergisch bent voor de haren. Het gaat juist om de kleine deeltjes die ingeademd worden, deze veroorzaken het niezen, het hoesten of de benauwdheid.

Fel D 1 komt het meest voor in huidschilfers van katten. Dit zijn microscopisch kleine deeltjes droge kattenhuid, die in de lucht terecht kunnen komen waarna je ze inademt. Door de lucht verspreiden ze zich door heel je huis: op vloerbedekking, meubelstoffen, gordijnen, bedden en andere oppervlakten zoals op je kleren. Op zich zitten deze eiwitten dus niet, zoals gedacht wordt, in de kattenharen. Wel is het zo dat de huidschilfers vaak aan de haren kleven.
Het is vrijwel onmogelijk om blootstelling te vermijden. Zelfs als je zelf geen kat hebt, komt je er ongewild toch mee in aanraking in openbare ruimtes zoals het theater, de school, kantoren of het openbaar vervoer. Waarschijnlijk verspreid het zich via de kleren en het haar van de katteneigenaren.

Fel D 4 komt het meest voor in het speeksel van katten. Doordat katten zich wassen komt er Fel D 4 in het haar en op de huid van de kat terecht. Met de huidschilfers van de kat, al dan niet klevend aan de haren, komt het net als Fel D 1 in de lucht en in je omgeving terecht waarbij je het inademt.

Een kat grotendeels buitenshuis houden heeft weinig invloed op het niveau van de allergenen binnen. Een kattenallergeen blijft namelijk lang zijn werking op het afweersysteem van mensen houden. Iemand kan last krijgen in een huis waar maanden geleden een kat leefde. Wel is het nadelig voor het welzijn van de kat.

4 Hoe uit een kattenallergie zich?

Allergische aandoeningen blijken een belangrijke invloed te hebben op het dagelijkse functioneren van patiënten. Het inhaleren van het allergeen veroorzaakt ontstekingsreacties in het lichaam. Het kan geïrriteerde keel- en neusslijmvliezen veroorzaken, dus niezen, een loopneus of verstopte neus. Als het allergeen in de bronchiën terechtkomt kan het daar irritatie veroorzaken wat zich kan uiten in hoesten, benauwdheid en een astma-aanval veroorzaken, wat zelfs gevaarlijk kan zijn. Verder kan het zich uiten in geïrriteerde ogen, hoofdpijn of vermoeidheid maar ook via huiduitslag of eczeem. In het meeste extreme geval kan het leiden tot anafylactische shock. Door het verwijden van je bloedvaten gaat het vocht uit je bloedbaan naar je weefsels. Daardoor krijg je een lage bloeddruk en kun je flauwvallen. Door het opzwellen van de weefsels kun je ademhalingsmoeilijkheden krijgen.

De hevigheid van de klachten verschilt sterk per persoon. Bij sommigen zijn de klachten dusdanig mild dat zij prima een kat in huis kunnen verdragen; bij anderen zijn de klachten zo heftig dat ze kattenallergenen koste wat kost moeten mijden.

De eerste symptomen treden doorgaans binnen een half uur na contact op. Soms komt er een uitgestelde reactie voor tot wel 24 uur later. Dit maakt het lastig om te bepalen wat de reactie veroorzaakte.

<< vorige pagina / volgende pagina >>